Google Koliber - czym jest i jak działa?

Czy wiesz, że wyniki, jakie otrzymujesz podczas użytkowania wyszukiwarki Google nie są przypadkowe? Zwykle są one trafnie dopasowane do Twoich potrzeb i odpowiadają na formułowane przez Ciebie zapytania. Wszystko dzięki algorytmom, które są odpowiedzialne za udostępnianie właśnie takich wyników wyszukiwania. Są to swego rodzaju programy komputerowe, które analizują cały szereg danych i czynników. W wyniku czego mogą nadawać poszczególnym stronom odpowiednią wartość i segregować je według właściwej kolejności. Dzięki temu, bardzo często już na pierwszej pozycji wyszukiwania może ukazać Ci się strona, która w pełni ukaże odpowiedź na Twoje wątpliwości. Jednym z takich algorytmów jest Koliber – sprawdź czym jest i jak działa!

Kiedy powstał algorytm Koliber?

Koliber jest jednym z najmłodszych algorytmów Google, jest też zwany pod angielską nazwą Hummingbird. W branży często można spotkać się z żartobliwym określaniem tego algorytmu mianem „Ptasiej grypy”. Jego pojawienie się związane jest z piętnastymi urodzinami Google. Powstał więc w 2013 roku, wiadomo jednak, że w praktyce został on wdrożony kilka miesięcy wcześniej niż zostało to publicznie ogłoszone.

Dlaczego zwierzyniec Google został powiększony o Kolibra?

Pierwsze, co zwraca uwagę w przypadku algorytmu Koliber jest zakres jego obowiązywania. Podaje się bowiem, że swoim zasięgiem objął on ponad 90% światowych wyników wyszukiwania w tej najpopularniejszej obecnie wyszukiwarce. Zdecydowanie wyróżnia się on spośród wszystkich swoich poprzedników, czyli Pandy i Pingwina. Jest on nie tyle aktualizacją poprzednich rozwiązań, co ich całkowitym zastąpieniem. Cechą, która najbardziej wyróżnia ten algorytm jest umiejętność odszukiwania odpowiedzi na sformułowane pytania, a nie jedynie dopasowywanie się do użytych słów kluczowych. Wprowadzenie Kolibra do wyszukiwarki Google ma i będzie miało znaczący wpływa na kwestię pozycjonowania stron internetowych. Algorytm Koliber można więc uznać za znak czasów. Stawia bowiem przede wszystkim na znaczenie słów, a nie tylko na ich obecność. Może stanowić to przepowiednią na przyszłość, w której bezmyślne umieszczanie słów kluczowych nie będzie miało znaczenia takiego jak dotychczas.

Co wyróżnia algorytm Google Koliber?

Algorytm Google Koliber stara się jak najlepiej zrozumieć pragnienia i odpowiedzieć na potrzeby użytkowników Internetu, którzy poszukują informacje za pomocą wyszukiwarek. Jest to możliwe chociażby dlatego, że rozwiązanie to bierze pod uwagę ponad dwieście danych, co pozwala na doskonalsze wyprofilowanie wyników działań wyszukiwarki Google. Oto inne cechy charakterystycznego tego algorytmu:

  • wyniki wyszukiwani są dużo bardziej precyzyjne i szczegółowe

  • jego zadaniem jest ułatwienie poszukiwania w Internecie niezbędnych informacji i treści przez internautów

  • analiza zawartości stron opiera się nie tylko na słowach kluczowych, ale również na kontekście, w jakim zostały one użyte – wyszukiwanie staje się więc bardziej naturalne, bowiem skupia się również na znaczeniu słów i fraz

  • sprawia, że wyszukiwarka Google staje się bardziej inteligentna

  • to nowe oblicze algorytmów Google

  • dzięki niemu wykrywanie spamu jest bardziej trafne i szybsze

  • w wyniku jego działania zmieniają się pozycje zajmowane przez poszczególne strony internetowe

  • profiluje wyszukiwania względem lokalizacji, dzięki czemu wspiera lokalną działalność

  • sprawdza się nawet w przypadku długich i skomplikowanych fraz, jakie zostaną wpisane w miejscu wyszukiwania, jest to tzw. long tail SEO

  • świadczy o kolejnym etapie realizacji działań związanych z optymalizacją

  • kładzie nacisk na zawartość merytoryczną treści, które funkcjonują w wirtualnej przestrzeni

  • to dużo lepsze rozwiązanie dla urządzeń mobilnych

  • jest silnie powiązany z algorytmem Panda

  • sortowanie przez niego wyników jest bardziej optymalne i połączone z mediami społecznościowymi

  • poprawia skuteczność coraz bardziej popularnych wyszukiwań głosowych

  • Google Koliber ma również znaczenie w kontekście tak zwanych zapytań semantycznych, czyli Conversational Search

Podsumowanie

Internauci pragną szybko odszukiwać w wirtualnej przestrzeni to, czego w danym momencie potrzebują. Aby odnalezienie się w natłoku treści było możliwe, powstają coraz to nowsze algorytmy. Selekcjonują one udostępniane w Internecie informacje i prezentują je zainteresowanym osobom. W przypadku wyszukiwarki Google można zauważyć jak wraz z biegiem czasu ewoluują te rozwiązania i są na bieżąco aktualizowane. Na początku działał PageRank, później powstał tak zwany zwierzyniec Google – określenie to wzięło się od nazw, jakie nadawane są poszczególnym algorytmom. Dzięki temu, obecnie ta najpopularniejsza wyszukiwarka wykorzystuje algorytmy takie jak wspomniany wcześniej Koliber, jak również Gołąb, Panda oraz Pingwin. Warto zdawać sobie sprawę z ich istnienia oraz funkcji, jakie spełniają – jest to ważne zarówno z punktu widzenia właściciela strony internetowej, jak i zwykłego użytkownika Internetu, którzy na co dzień korzysta z tego medium.

Zobacz projekt