OFERTA

Copywriting

Copywriting to pisanie tekstów, których twórcą jest copywriter. W języku polskim nie ma odpowiednika dla nazwy tego zajęcia oraz związanego z nim zawodu. Zwykle używa się więc angielskiego określenia. Podstawą właściwego rozumienia tej profesji jest zauważenie, że w ramach copywritingu powstają teksty wyróżniające się trzema cechami – użytecznością, perswazyjnością oraz skutecznością. Sprawdź jakie znaczenie w praktyce ma znalezienie dobrego copywritera!

Czym jest copywriting?

Najogólniej rzecz ujmując copywritingiem nazywamy proces pisania tekstów, które mają wywołać u odbiorcy określone zachowanie, albo przekazać mu konkretne informacje. W praktyce widać, że copywriting zauważalny jest w dwóch głównych obszarach – przestrzeni wirtualnej oraz realnej. W pierwszym przypadku teksty umieszcza się w Internecie, a w drugim są one zwykle utrwalane na materialnych nośnikach – ulotkach, broszurach, czy katalogach.

Jakie są odmiany copywritingu?

Copywriting jest bardzo szerokim pojęciem, dlatego wraz z rozwojem Internetu doszło do wyodrębnienia się kilku dziedzin, uzależnionych przede wszystkim od rodzaju powstających tekstów. W związku z tym copywriting można skategoryzować w następujący sposób:

  • SEO copywriting – to najpopularniejszy model copywritingu, w jego przypadku tworzenie tekstów opiera się na wykorzystywaniu wskazanych odgórnie tak zwanych słów kluczowych, efektem pisania takich artykułów jest pozycjonowanie strony i sprawienie, że w wynikach wyszukiwania Google będzie ona zajmować wysokie pozycje.
  • social media copywriting – to odpowiedź na rosnącą popularność mediów społecznościowych, w tym przypadku copywriter jest nakierowany na opracowanie zwykle krótkich postów, które mają zostać udostępniane na Instagramie, Twitterze, czy Facebooku.
  • creative copywriting – w tym przypadku copywriter musi cechować się wyjątkową kreatywnością i dużą wyobraźnią, ponieważ ma tworzyć nieszablonowa oraz oryginalne hasła, czy slogany reklamowe.
  • specjalistyczny copywriting – tutaj pisane są wysokiej jakości profesjonalne artykuły, poparte dogłębnym researchem w danej tematyce, ich stworzenie jest trudniejsze i wymaga wyspecjalizowania się w konkretnej dziedzinie.
  • sales copywriting – to copywriting sprzedażowy mający na celu przekonanie klienta do dokonania zakupu danego produktu poprzez ukazanie jego zalet.
  • e-mail copywriting – treści pisane w ramach takiego copywritingu są pisane z myślą o umieszczeniu ich w wiadomościach e-mail oraz newsletterach regularnie przesyłanych do klientów.
  • content copywriting – jego celem jest swego rodzaju edukacja odbiorców, którzy po zapoznaniu się z pewnymi treściami poradnikowymi uzyskali dla siebie jakąś użyteczną informację.

Kiedy przydaje się pomoc copywritera?

Pomoc copywritera może przydać się przede wszystkim wtedy, gdy zachodzi konieczność przygotowania treści, które zapełnią zaprojektowaną stronę internetową. Dzięki rozległej wiedzy, znajomości mechanizmów marketingowych i psychologicznych, rozwiniętej wyobraźni, kreatywności, tak zwanym „lekkim piórze” oraz umiejętności wykonania solidnego researchu copywriter przygotuje cały zestaw tekstów, które wpiszą się w strategię typową dla danej działalności. Przyda się także empatia i umiejętność utożsamienia się z potrzebami odbiorców, logiczne myślenie, zdolności analityczne, a także zaawansowana sprawność językowa. Bowiem niezwykle ważne jest zindywidualizowanie przekazu i dopasowanie go do branży, w jakiej działa dany podmiot, rodzaju podejmowanych działań, oczekiwanego efektu, czy też specyfiki grupy docelowej.

Jakie treści tworzy copywriter?

W zależności od branży, w jakiej specjalizuje się dany copywriter, a także od charakteru konkretnego zlecenia, taki twórca może zajmować się przygotowywaniem tekstów różnego typu. Najczęściej spod jego pióra wychodzą:

  • teksty poradnikowe
  • opisy produktów i kategorii
  • artykuły tematyczne
  • teksty zapleczowe
  • treści na blogi internetowe
  • artykuły prasowe
  • teksty SEO
  • artykuły sponsorowane
  • recenzje
  • treści maili oraz newsletterów
  • wywiady
  • teksty na ulotki oraz do katalogów
  • hasła oraz slogany reklamowe
  • nazwy dla działalności różnego typu
  • treści ulotek oraz ofert sprzedażowych
  • komentarze oraz posty
  • scenariusze nagrań i spotów
  • teksty reklamowe

Podsumowanie
Internet jest obecnie wzdłuż i wszerz wypełniony wieloma rodzajami treści. Dzięki temu każdy z użytkowników Internetu może znaleźć tam kilka, pochodzących z różnych źródeł wiadomości, które rzucają zróżnicowane światło na problem, jaki pragnie rozwiązać internauta. Jeśli więc posiada się stronę internetową – odnoszącą się do swojej własnej osoby, danej firmy, czy prowadzonej działalności – warto umieszczać na niej teksty, które będą stanowiły wartość dodaną dla wirtualnej przestrzeni. Jeśli samodzielnie nie jesteś w stanie opracować takich artykułów, postaw na pomoc copywritera. Pamiętaj – content is a king, a dobry copywriter może okazać się naprawdę cennym nabytkiem, którego praca bezpośrednio przyczyni się do rozwoju firmy.

Zobacz projekt