Google Panda - czym jest i jak działa?

W dzisiejszych czasach można odnieść wrażenie, że zasoby Internetu są wręcz nieograniczone. Jest on jednak naszym codziennym towarzyszem, warto więc znaleźć sposób na to, aby wyszukiwanie informacji było szybsze i prostsze. Odpowiedzią na to jest powstawanie wyszukiwarek takich jak Google, które stawiają sobie za zadanie zindeksowanie i skategoryzowanie danych tworzących wirtualną przestrzeń. Ich funkcjonowanie oparte jest na wykorzystywaniu algorytmów, które analizują całą masę danych. To właśnie od nich zależy, jakie wyniki otrzymasz po uzupełnieniu pola wyszukiwania. Wraz z rozwojem wyszukiwarki Google zauważalne są zmiany w zakresie algorytmów. Pojawiają się nowe, bardziej udoskonalone wersje. Jedną z nich jest algorytm Google Panda – sprawdź czym jest i na czym opiera się jego działanie!

Czym są algorytmy Google i skąd biorą się ich aktualizacje?

Szukając odpowiedzi na pytanie związane z algorytmami Google zapewne uruchomisz tę najpopularniejszą wyszukiwarkę i zaczniesz szukać w jej zasobach właśnie takiej frazy. W wyniku czego otrzymasz posegregowane strony internetowe, na których będziesz mógł odszukać odpowiedź na nurtujące Cię pytanie. Prawdopodobnie już nawet pierwsza z nich będzie zawierała treści, których szukasz. To jest właśnie istota działania algorytmów. Pozwalają one bowiem odnaleźć się w gąszczu treści, które umieszczane są w Internecie. Najprościej rzecz ujmując, ich zadanie sprowadza się do: analizowania poszczególnych stron internetowych, rozpoznawania tematyki, jakiej dotyczą, określania ich wartości, badania jej przydatności dla użytkownika i wyświetlania stron w kolejności, która powinna zaspokoić potrzeby internauty. Algorytmy odpowiadają więc za uporządkowanie chaosu, jaki panuje w internetowej rzeczywistości. Poszczególne systemy wyszukiwania dotyczą chociażby następujących kwestii: kontekstu użytkownika, synonimów, krótkich opisów, tłumaczenia, lokalizacji oraz autouzupełniania i wyszukiwania dynamicznego. Każda osoba, która zainteresuje się tematyką algorytmów Google zapewne zada sobie w pewnym momencie pytania, związane z tym dlaczego tak często pojawiają się unowocześnione wersje algorytmów? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – wszystko po to, aby wyszukiwanie informacji za pomocą wyszukiwarki Google było jeszcze bardziej intuicyjne, trafne i zajmowało mniej czasu. Kolejne aktualizacje algorytmów są więc niczym innym jak wynikiem pomysłów i działań programistów.

Kiedy miało miejsce wdrożenie algorytmu Panda?

Algorytm Google Panda został stworzony w Stanach Zjednoczonych. Miało to miejsce w lutym 2011 roku. W sierpniu tego samego roku algorytm ten po raz pierwszy wdrożono na terenie naszego kraju. Przez te kilka lat funkcjonowania Pandy można było zaobserwować kilka jej aktualizacji. Jedna z ostatnich rozpoczęła się w 2015 roku i dotyczy szczególnego wypromowania małych i średnich serwisów, które wyróżniają się jednak dosyć wartościowymi treściami. Wszystko wskazuje na to, że proces tej aktualizacji trwa nadal.

Jakie są cechy charakterystyczne algorytmu Google Panda?

Algorytm Google Panda nie jest identyczny jak inne rodzaje algorytmów. Wyróżnia się one chociażby następującymi cechami:

  • to algorytm, który przede wszystkim odpowiada za jakość treści, które umieszczane są w Internecie
  • wspiera strony zawierające wartościowe i unikalne treści poprzez umieszczanie jej na czele wyników wyszukiwania
  • korzystnie działa również na strony, które zawierają naturalne teksty o większej długości oraz pozbawione zapożyczeń, czyli plagiatów
  • ogranicza widoczność portali, które zawierają powielane, mało interesujące, krótkie treści – warto więc dbać o poziom, jakim cechują się tworzone przez nas strony
  • mobilizuje do tworzenia stron wysokiej jakości, które osiągają jedne z najwyższych miejsc w wynikach wyszukiwania
  • ocena zawartości stron przez algorytm Panda uwzględnia punkt widzenia użytkowników
  • warto pamiętać, że skutki Pandy są odczuwalne dla całej witryny – jeśli w jej obrębie znajdzie się choć jeden tekst o niesatysfakcjonującej jakości, spada wartość całej strony internetowej
  • algorytm Panda jest również ukłonem w stronę witryn internetowych generujących duże zaangażowanie internautów

Podsumowanie

Zmiany, jakie zachodzą w zakresie algorytmów wykorzystywanych przez Google dobitnie pokazują, które witryny są obecnie najbardziej wartościowe w wirtualnej przestrzeni. Jest to więc swego rodzaju wskazówka dla twórców stron internetowych oraz osób tworzących treści, które mają stanowić zawartość poszczególnych portali. Aby osiągnąć wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania należy skupić się na dopracowaniu każdego szczegółu związanego z funkcjonowaniem strony internetowej. Od odpowiedniego zaplecza technicznego, przez dopracowane i bogate merytorycznie treści, które można tam znaleźć, aż po właściwie poprowadzone działania optymalizujące. Na nic jednak zdałyby się te wszystkie starania, gdyby nie zwrócenie uwagi na algorytmy Google takie jak przeanalizowana powyżej Panda.

Zobacz więcej: pozycjonowanie stron internetowych warszawa

Zobacz projekt