Google Pingwin - czym jest i jak działa?

Każdy kto przynajmniej pobieżnie interesuje się tematyką pozycjonowania oraz tworzenia stron internetowych na pewno miał już okazję spotkać się z tematyką algorytmów wykorzystywanych przez wyszukiwarki. Są to narzędzia, które tworzone są już od samego momentu powstania Google, a następnie są krok po kroku udoskonalane.
Kolejną aktualizacją algorytmów Google okazał się ten określany mianem Pingwina. Jest on uważany za najbardziej znane unowocześnienie sposobów działania wyszukiwarek, jednocześnie wiążą się z nim największe kontrowersje i wątpliwości. Czym więc jest algorytm Google Pingwin? Jakie są jego charakterystyczne cechy? Jak wygląda jego wpływ na pozycje zajmowane przez poszczególne strony internetowe? Sprawdź poniższe informacje i przekonaj się jak działa algorytm Pingwin!

Po co Google tworzy algorytmy?

Dla przeciętnego internauty zawartość wirtualnej przestrzeni jest trudna do przeszukania. Powstaje więc wiele rozwiązań, które mają ułatwić zapanowanie nad chaosem panującym w Internecie. Jednym z kroków, jakie są podejmowane w tym celu jest tworzenie wyszukiwarek, chociażby takich jak Google. W ich ramach wykorzystywane są natomiast algorytmy, które przyśpieszają i ułatwiają proces wyszukiwania przez nas trafnych informacji. Cel działania wyszukiwarek sprowadza się bowiem do tego, aby użytkownik sformułował pytanie, wpisał je w miejscu wyszukiwania, a następnie otrzymał raport, w którym odnajdzie odpowiedź na swoje wątpliwości. Bardzo często już nawet na pierwszej stronie, która zostanie nam ukazana można odszukać wszystko to, czego się potrzebuje. Jak jest to możliwe, skoro zasoby wirtualnej rzeczywistości są tak obszerne? Odpowiedź jest prosta – to zasługa algorytmów, które oceniają poszczególne strony internetowe pod względem ich zawartości, a następnie układają je w kolejności, która powinna odpowiadać potrzebom oraz oczekiwaniom osoby poszukującej konkretnych danych. Indeksowanie treści jest naprawdę dokładne i szczegółowe, bowiem opiera się na całym szeregu czynników, które brane są pod uwagę. Można więc jasno stwierdzić, że proces korzystania z wyszukiwarek internetowych staje się coraz bardziej zindywidualizowany, skonkretyzowany i spersonalizowany. Buduje to zaufanie, jakie rodzi się pomiędzy zawartością stron internetowych oraz wymaganiami internautów. Jeśli użytkownik zawsze szybko znajduje to, czego potrzebuje wzrasta prawdopodobieństwo, że w przyszłości również skorzysta z wyszukiwarki Google.

Czym wyróżnia się algorytm Google Pingwin?

Każdy z algorytmów, jakie tworzy Google wyróżnia się pewnymi charakterystycznymi cechami, które stanowią o jego istocie i odrębności od innych rozwiązań. W przypadku algorytmu Google Pingwin są to następujące właściwości:

  • wyróżnikiem tego algorytmu jest fakt, że działa on w czasie rzeczywistym
  • to algorytm, który został stworzony do walki ze spamem, jaki znaleźć można w wirtualnej przestrzeni
  • podejmuje także działania mające na celu walkę z nieetycznymi działaniami w Internecie
  • nagradza domeny, do których prowadzą naturalne hiperłącza
  • jest algorytmem, który przede wszystkim dotyczy linków oraz źródła ich pochodzenia, należy więc zadbać o ich jakość i profil, zalecane jest także usunięcie szkodliwych linków
  • w związku z jakością linków oceniana jest chociażby: charakter odnośników, źródło pochodzenia linków, jak również wielkość przyrostu linków w danym okresie czasu
  • algorytm Pingwin obniża pozycje zajmowane przez strony, które powiązane są z linkami niskiej jakości, określanymi mianem spamerskich
  • w wyniku sprawdzenia strony przez algorytm Pingwin i wykrycia pewnych manipulacji, nadużyć i nieetycznych działań może być nałożona kara
  • sposobem na uniknięcie ukarania jest stosowanie się do wytycznych, które podaje Google
  • algorytm Pingwin sprawdza również treść stron pod względem zagęszczenia słów kluczowych

Od kiedy działa algorytm Google Pingwin?

Algorytm Google Pingwin to następny algorytm, który nosi przyjazną, związaną ze zwierzętami nazwę. Pierwszy raz pojawił się on w kwietniu 2012 roku. Od tego czasu miało miejsce kilkanaście ulepszeń tego rozwiązania, dzięki czemu stara się ono odpowiadać na zmiany, jakie zachodzą w wirtualnej przestrzeni. Ostatnia aktualizacja datowana jest na wrzesień 2016 roku.

Podsumowanie
Algorytm pingwin, panda, gołąb oraz koliber – to właśnie zwierzyniec Google. To te rozwiązania sprawiają, że przeszukiwania zasobów Internetu są szybkie i proste. Warto pogłębiać swoją wiedzę w zakresie ich funkcjonowania, bowiem może się ona przełożyć na lepsze wykorzystywanie istoty każdego z algorytmów. Wiedząc, na co zwracają uwagę poszczególne algorytmy, można pod tym kątem tworzyć treści, które zostaną udostępnione na portalach internetowych. Dzięki temu prowadzone przez nas strony internetowe będą pozytywnie odbierane przez algorytmy i znajdą się na wysokich miejscach w hierarchii wyszukiwań. A wiadomo, że im wyżej nasza strona się znajduje, tym większe prawdopodobieństwo, że Internauci odwiedzą ją w pierwszej kolejności, zwiększając przy tym ruch na stronie.

Zobacz projekt